دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
ما می‌توانیم یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۹:۵۷:۱۰

در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حاصل شد
افزایش یک میلیارد مترمکعبی گاز تولیدی نفت مناطق مرکزی

باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از افزایش بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن خبر داد و گفت: این افزایش تولید گاز، حدود 1.5 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در خرید سوخت جایگزین به همراه داشته است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، سلب علی کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در مراسم نکوداشت سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در جمع کارکنان و خانواده این شرکت در مورد دستاوردهای وزارت نفت در دولت تدبیر و امید اظهارکرد: عملکرد وزارت نفت در دولت تدبیر و امید و با راهبری مهندس زنگنه آن‌چنان برجسته و اثربخش بوده که علی‌رغم تحریم‌های سخت در یک سال و نیم گذشته، بیش از 100 میلیون مترمکعب گاز در سال جاری به تولید گاز کشور اضافه شده و در سال آتی نیز همین رقم به تولید گاز دوباره افزوده خواهد شد. وی گفت: به طور قطع، تراز مثبت گاز، سبب جلوگیری از واردات فرآورده‌های نفتی و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی می‌شود و این امر محور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه گاز را به بهترین شکل رقم می‌زند.

 مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی به سایر دستاوردهای وزارت نفت در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: مستثنی شدن کارکنان صنعت نفت حسب ماده 10 قانون خدمات کشورِی، بارقه امیدی را در جذب، حفظ و ماندگاری متخصصین در صنعت نفت رقم زده است که این تحول بسیار بزرگی در حوزه تکریم نیروی انسانی صنعت نفت به‌شمار می‌رود. وی به دستاورد دیگر وزارت نفت دولت یازدهم اشاره و تصریح کرد: ایجاد کنسرسیوم‌های علمی بین صنعت نفت و دانشگاه‌ها در راستای بومی کردن علم و فناوری تبیین شده است و این مهم فصل جدیدی از عدم‌ وابستگی علمی به بیگانگان را رقم می‌زند که با ایجاد این فرصت ذی‌قیمت (ارتباط صنعت نفت و دانشگاه‌ها) بومی‌سازی علوم موردنیاز صنعت نفت به زودی به منصه ظهور خواهد رسید. کریمی به تولید و ساخت 10 قلم کالای اساسی صنعت نفت اشاره و تاکید کرد: این اقدام به مثابه اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و تحقق ساخت داخل است و گام مهمی در راستای قطع وابستگی به کشورهای صاحب تکنولوژی به‌شمار می‌رود. وی بازنگری و اصلاح مدل‌های جدید قراردادی به منظور ایجاد تعامل با سرمایه‌گذاران بین‌المللی را گام مهم دیگر وزارت نفت دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: صنعت نفت کشور نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و بدون شک صنعت نفت از همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در صنعت نفت استقبال می‌کند. همچنین تعامل با سرمایه‌گذاران بین‌المللی به جهت پویایی بیشتر و به منظور استفاده از ابزار انرژی در تحقق اهداف منافع ملی و قدرت سیاسی از ویژگی‌های تببین مدل‌های جدید قراردادی و تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی است.

افزایش بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز نفت مناطق مرکزی نسبت به سال 92

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع هزاران نفر از کارکنان و خانواده‌های این شرکت به اقدامات و دستاوردهای شرکت نفت مناطق مرکزی در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: با وجود محدودیت‌های مالی که در شرکت وجود داشت اما مدیران و همکاران شرکت یک قدم هم عقب نگذاشتند و در تمامی حوزه‌های کاری شرکت، ما شاهد دستاوردهای ارزنده‌ای هستیم. وی افزود: در سال جاری، با وجود اینکه تعداد دکل‌های حفاری شرکت از 22 دکل به 16 دکل تقلیل یافته اما با این حال تعهدات تولید شرکت نه تنها کاهش نیافت بلکه تولید گاز شرکت نفت مناطق مرکزی در ده ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه در سال 92 بیش از یک میلیارد مترمکعب افزایش یافت که این مقدار تولید گاز حدود 1.5میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در خرید سوخت جایگزین به همراه داشته است. در همین حال، اگر شرکت ملی گاز همه گاز تولیدی را دریافت می‌کرد، افزایش تولیدی بیشتری محقق می‌شد. همچنین تعداد چاه‌های تکمیل شده برای تولید گاز به نسبت سال‌های گذشته افزایش داشته است.

تدوین برنامه بهینه در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

کریمی با اشاره به تدوین یک برنامه جامع برای ایجاد ساختار نظام‌مند شرکت تاکید کرد: ما با تدوین یک برنامه برای سال های 95-94-93 تحت عنوان TOTAL PLAN سبب بهینه شدن تعداد دکل‌ها، چاه‌ها، استفاده از کالای موجودی و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرضروری و همچنین ممانعت از انجام فعالیت‌های غیرضروری سطح‌الارضی شده است که خود در روند استفاده بهینه از منابع محدود مالی می‌باشد. این امر نشان می‌دهد که در صورت تمرکز و برنامه‌ریزی بر موجودی و دارایی‌های شرکت، عملا می‌توانیم از اتلاف هزینه‌ها بدون اینکه به تولید و تعهدات لطمه‌ای وارد شود، جلوگیری کنیم. کریمی ویژگی‌های برنامه TOTAL PLAN که طی یک سال در تدوین آن تلاش شده است را ایجاد پیوستگی و یکپارچگی در فعالیت‌ها، انسجام و نظم در فرایندهای کاری و چابک‌سازی سیستم، پرهیز از دوباره کاری‌ها و خریدهای غیرضروری، بهینه نمودن هزینه‌ها و جلوگیری از اعمال هزینه‌های غیرضروری، منضبط و منظم نمودن فعالیت شرکت، با ایجاد ارتباط منطقی بین ستاد و شرکت‌های تولیدی، ایجاد ارتباط موثر و هماهنگی بین مدیریت‌ها در صف و ستاد و تحقق اهداف و ماموریت‌ها و کمک به ایجاد فرهنگ و رویکرد جدید در شرکت مبتنی بر دانش‌محوری و برنامه‌محوری اعلام کرد. وی به مزیت‌های صرفه‌جویی‌های ارزی صورت گرفته در برنامه total plan اشاره کرد و گفت: با این برنامه و تمرکز دقیق برداشته‌هایمان حدود 54 میلیون یورو در امر حفاری، 30 میلیون یورو در کالا و 30 میلیون یورو در پروژه‌های سطح‌الارضی صرفه‌جویی ارزی شده است.

صرفه‌جویی100 میلیون یوروی نفت مناطق مرکزی با اتخاذ روش‌های بهینه‌سازی

کریمی تصریح کرد: تدوین این برنامه موجب شد که براساس نظر کارشناسان و مدیران صف و ستاد و در کمیته یکپارچه مخازن و برنامه‌ریزی که متشکل از مدیران ارشد ستاد و شرکت‌های تولیدی هستند، به این نتیجه و باور برسند که تعداد دکل‌های حفاری از 16 دستگاه فعلی می‌تواند به 12 دستگاه کاهش یابد که این مهم در سال آینده بیش از 100 میلیون یورو از اعمال هزینه‌های اضافی به شرکت جلوگیری خواهد کرد. وی افزود: از طرف دیگر تدوین برنامه سال‌های 95-94-93 تحت عنوان TOTAL PLAN سبب شد که از عقد قرارداد انحصاری با یک شرکت خارجی متوسط به ارزش 350 میلیون یورو جلوگیری و در راستای اقتصاد مقاومتی خدمات موردنیاز از شرکت‌های داخلی گرفته شود. کریمی یادآور شد: در یک نگاه کلی، افزون بر مزایای دیگری که برنامه راهبردی total plan  داشته است اما فقط در بعد هزینه‌ای حداقل از اتلاف 500 میلیون یورو منابع ممانعت و این منابع بهینه می‌شود.

وی مزیت دیگر total plan را در تامین خوراک پایدار پالایشگاه‌ها اعلام کرد و گفت: این طرح موجب شفاف‌سازی در این حوزه شده و در این راستا طرح‌های زیادی تحت عنوان بند «ق» تبصره 2 بودجه 1393 تدوین و مراحل اخذ مجوزها را می‌گذراند. کریمی افزود: نگاه به ساخت داخل و تولیدکنندگان کشور حسب دستور و منویات وزیر محترم نفت یک اصل ضروری برای شرکت نفت مناطق مرکزی است که این موضوع و استفاده از سازندگان داخلی سبب پویایی، کار علمی و مدیریت علمی گردیده که در راستای بهبود سیستم دستاوردهای بیشتری نیز متصور هستیم که حسب مورد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افزایش تولید گاز در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

وی در مورد افزایش تولید گاز در شرکت مبتوعش در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام عالی وزارت نفت گفت: جایگزین کردن یک مترمکعب گاز به جای یک لیتر فرآورده نفتی که از نظر ارزش حرارتی با هم برابر هستند، بالغ بر 1.5 میلیارد دلار صرفه‌جویی انرژی به همراه داشته و علاوه‌بر آن از نظر زیست محیطی و کاهش آلودگی نیز بسیار مهم بوده است که این افزایش تولید برگ زرین دیگری در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است. کریمی به چشم‌انداز شرکت نفت مناطق مرکزی در افق 1404 اشاره کرد و گفت: تولید روزانه 400 میلیون مترمکعب گاز و 400 هزار بشکه نفت و ارتقای جایگاه شرکت به شرکتی معتبر و بین‌المللی هدف‌گذاری شده است که اقدامات اساسی در این باره صورت خواهد پذیرفت و انتظار داریم که تحولات عظیم به لحاظ رفتار سازمانی، چابکی سیستم و استفاده از دانش و تکنولوژی روز با اولویت قرار دادن استفاده حداکثری از منابع داخلی و امکانات درونی کشور صورت پذیرد و به همین دلیل افق روشنی را برای آینده نفت مناطق مرکزی متصور هستم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بعد رویکردی شرکت اشاره کرد و گفت: با تشکیل کمیته‌های یکپارچه در بخش مدیریت مخزن و برنامه‌ریزی مدیریت تولید و عملیات و مدیریت منابع انسانی، پیوستگی و یکپارچگی چشمگیری در شرکت ایجاد شده است که این مهم حکایت از این دارد که تنه و بدنه کارشناسی شرکت امیدوار به آینده درخشان شرکت است. مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اقدامات زیست محیطی این شرکت را مورد اشاره قرار داد و گفت: درحوزه  HSE و کاهش میزان ضایعات تولید، دستاوردهای ارزنده‌ای داشته‌ایم، همچنین آموزش نیروی انسانی برای مدیریت شرکت یک اصل ضروری است چرا که اعتقاد دارم که آموزش در بهبود عملکرد نیروی انسانی نقش به سزایی ایفا می‌کند و خوشبختانه شاهد هستیم که با آموزش‌های مستمر و موثر به نیروی انسانی، هیچ‌گونه حادثه خاصی در شرکت‌های عملیاتی تحت پوشش نداشته‌ایم.

استفاده از جوانان در سمت‌های مدیران و سرپرستان متخصص

کریمی، نیروی انسانی را به مثابه با ارزش‌ترین دارایی هر سازمان دانست و گفت: طرح ارتقای شغلی کارکنان به منظور ساختن مدیران و سرپرستان متخصص برای آینده سازمان در دستور کار قرار دارد که این مهم را تحت طرحی به نام career plan مدنظر قرار دادیم تا با ارزیابی کارشناسی متناسب با شرایط آینده شغلی آنان طی یک نقشه راه تزریق خواهیم کرد. در این طرح توجه جدی به پرورش و ایجاد فرصت برابر برای کارشناسان جوان و میان‌سال به منظور تضمین آینده نیروهای انسانی متخصص تبیین و تدوین خواهد شد. وی تاکید کرد: آینده صنعت نفت در دستان کارشناسان جوان است و ما برای ساختن مدیران آینده صنعت نفت از بین جوانان برای خدمت در نفت مناطق مرکزی برنامه داریم. کریمی با اشاره به تقویت ارکان شرکت تاکید کرد: در این راستا بازنگری و تغییرات جدی در بخش‌های قراردادها، حقوقی، کمیته فنی، بازرگانی، مناقصات و سایر به منظور ارتقای سطح کنترل‌های داخلی و تقویت ارکان شرکت و ایجاد فضا و فرصت یکسان برای کارآفرینان اعم ازشرکت‌ها، سازندگان و مشاورین صورت گرفته است.

با این اقدام سازندگان و مشاورین توانمند می‌توانند همکاری موثری با شرکت ایجاد نمایند چرا که با این اقدام دایره بسته واسطه‌ها و پیمانکاران محدود شکسته شده است. مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی شناسایی نخبگان و متخصصان صنعت نفت را یک ضرورت مهم در راستای کشف استعدادها دانست و گفت: در طول یکسال گذشته و با هدف استعدادیابی، افرادی را که شایستگی لازم داشتند را شناسایی و ارتقا دادیم. وی به همکاری و تعامل مثبت شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد و گفت: با تنظیم درست روابط تعاملی با شرکت ملی گاز، سال جاری بدون چالش سپری شد و همکاری بسیار خوبی بین نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی گاز شکل گرفته بود که جا دارد از حسن‌اخلاق و نگاه مثبت مدیرعامل محترم شرکت ملی گاز ایران و سایر مدیران مربوطه کمال تشکر را داشته باشم.

بهبود 30 درصدی انتظار توقف دکل‌ها

وی دستاورد دیگر شرکت نفت مناطق مرکزی در یکسال گذشته را کاهش انتظار توقف دکل‌ها عنوان کرد و افزود: در این خصوص، انتظار توقف دکل‌ها 30 درصد بهبود یافته است. کریمی به همکاری موثر شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت هم اشاره کرد و افزود: در راستای شناسایی پتانسیل‌های تولید و توسعه و با همکاری خوبی که با مدیریت اکتشاف ایجاد شده است، میادین جدید در جنوب، شرق و غرب کشور شناسایی شده است که به محض تخصیص منابع عملیات توسعه‌ای این میادین آغاز خواهد شد. وی اثر بخشی منطقه‌ای و تعامل بسیار مثبت مسوولان استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه عملیاتی نفت مرکزی را مورد توجه قرارداد و افزود: در صورت تامین منابع و خارج شدن طرح‌ها از طرح غربال‌گری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم، در راستای اشتغال و امنیت پایدار حرکت خواهیم کرد.

کریمی همچنین در خصوص ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تدوین برنامه جهت افزایش ضریب بازیافت نفت گفت: این ماموریت با تغییرات ایجاد شده در مدیریت امور فنی شرکت در صدر اولویت‌های نفت مرکزی قرار گرفته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به میادین مشترک شرکت نفت مناطق مرکزی اشاره کرد و افزود: میادین مشترک جزو اولویت‌های ویژه است. در این خصوص تمرکز جدی بر افزایش تولید، حفر چاه‌های بیشتر، توسعه فاز 2 میدان دهلران، مطالعه نفت‌شهر و چگونگی افزایش تولید آن، پیش‌بینی تمهیدات ویژه برای برداشت حداکثری تولید از میادین مشترک آبان، پایدار، دهلران و نفت‌شهر در دستور کار قرار دارد. کریمی تاکید کرد: تغییرات و تحولات همه‌جانبه در شرکت نفت مناطق مرکزی به گونه‌ای خواهد بود که هم به لحاظ کیفی و کمی، سازمانی، فرهنگی و دانش تکنولوژی، محوریت ما نگاه به داخل است و این مهم از برنامه‌های کلیدی شرکت می‌باشد. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در صورت توجه بیشتر و تخصیص منابع لازم به شرکت و تفویض اختیارات بیشتر به شرکت شاهد تحرک، پویایی و چابکی و تحقق پرشتاب برنامه‌های آتی خواهیم بود.

کریمی به اصلاحات ساختاری در راستای چابک کردن ستاد و واگذاری حداکثر اختیار به شرکت‌های تولیدی اشاره کرد و افزود: تدوین استراتژی‌های جدید EPDCS در حفاری‌ها و EPC در سطح‌الارضی در دستور کار قرار دارد. کریمی یادآور شد: اقدامات موثری در حوزه‌های مختلف شرکت به مرحله اجرا درآمده که از آن‌ جمله می‌توان به:«راه‌اندازی فاز اول ذخیره‌سازی شوریجه، راه‌اندازی کارخانه نمک‌زدایی دهلران، راه‌اندازی ساختمان‌های مسکونی 96 دستگاه و استخر چندمنظوره در سرخس، تحویل و تامین 96 دستگاه آپارتمان برای کارکنان در شیراز، راه‌اندازی 14 حلقه چاه تولید گاز (که در مقایسه با سال‌های قبل بیشترین تعداد حلقه چاه بوده است)، تعیین تکلیف پروژه‌های میدان خشت، تزریق گاز چشمه‌خوش و فعال نمودNGL 3100 ، سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف قراردادهای سنواتی و تهیه و ارایه برنامه جامع تعمیر و نگهداری سال آینده «3 ماه قبل از موعد مقرر» اشاره کرد.



  کد خبر : 529
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :